Макро орчинд: Хүн ам зүй, эдийн засаг, байгаль цаг уур, шинжлэх ухаан, технологи, улс төр, эрх зүй, соёл гэх мэт маш олон хүчин зүйлс байдаг.
Хүн ам зүйн орчин /demographics/
Хүн ам зүй нь хүн амын тоо хэмжээ, нягтрал, бүтэц, хүйсийн харьцаа, байршил, ажил эрхлэлт зэрэг статистик үзүүлэлтүүдээр судлах шинжлэх ухааны салбар юм. Зах зээлийн онцлог, зорилтот хэрэглэчдийн талаар мэдээлэл агуулдагаараа хүн ам зүй нь маркетерүүдийн анхаарлыг ихээхэн татдаг. Манай орны хувьд хүн ам.
1969 онд 1 197 600 хүн
1979 онд 1 595 000 хүн
1989 онд 2 043 900 хүн
1999 онд 2 373 500 хүн
2006 онд 2 594 800 хүн байжээ.
Монголын өнөөгийн хүн амыг насны бүтцээр нь авч үзвэл
Хувьсгалын хүүхдүүд /20-р зууны эхээр төрсөн хүмүүс/
Социалист нийгмийн хүүхдүүд /40, 50 оны үед төрсөн хүүхдүүд/
Социализмын хүүхдүүд /60, 70 оны хүүхдүүд/
Шилжилтийн үеийнхэн /70, 80 оны хүүхдүүд/
Шинэ мянганыхан /90- хойш төрсөн хүүхдүүд/
үүнд бас шилжилт хөдөлгөөн хамаарна. манай орны хувьд Улаанбаатар хотод хүн амын тал хувь нь байдаг бөгөөд сүүлийн 10 жилд хамгийн их шилжилт хөдөлгөөн болсон.
Эдийн засгийн орчин
Эдийн засгийн орчноо харгалзан үзэж байж маркетингийн хөтөлбөртөө тусгах нь зүйтэй. Эдийн засаг нь тодорхой хугацааны мөчлөгтэйгөөр хөгждөг гэдэгт бүгд санал нэгтэй байдаг ба үүнд нь оргил өсөлт, төгтворжилт, уналт, сэргэлт гэсэн үе шатуудтай гэж үзсэн байна. Оргил өсөлтийн үед хүмүүсийн хэрэглээ болон хөрөнгө оруулалт нэмэгдэж компаниуд шинэ хөрөнгө оруулалт хийх, брэнд бүтээх зэрэг үйл ажиллагаа явуулдаг бол уналтын үед бол хумих бодлого явуулдаг. БСБ сервис компани сая 2009 оны уналтын үед өөрийн 2 салбар дэлгүүрээ хаасан. Одоо эргээд эдийн засаг сэргэхээр дэлгүүрүүдээ дахин нээж үйл ажиллагаа явуулах боломжтой.
Монгол улсын дотоодын нийт бүтээгдэхүүний өсөлтийг зургаар үзүүлбэл:
Байгаль орчин
Үйлдвэрлэлд ашиглагдаж байгаа түүхий эд нөөц болон экологийн асуудлыг хүрээнд яригдана. Сүүлийн жилүүдэд дэлхий нийтээр дагаж байгаа хүлэмжийн хийг бууруулах, байгаль орчинд хор нөлөө багатай технологи гэх мэт зүйлүүд нь маш хүчтэй нөлөөлөл үзүүлж байгаа. манай орны хувьд цолжилт, хөрсний элэгдэл байгаль цаг уурийн өөрчлөлт их байгаа.
Шинжлэх ухаан, технологийн орчин
Аливаа улс орны эдийн засгийн өрсөлдөх чадварыг тодорхойлоход тухай орны шинжлэх ухаан, технологийн хөгжлийн түвшин чухал үүрэг гүйцэтгэдэг. Бидний амьдрал шинжлэх ухаан технологийн ололтоор бие болсон олон зүйлүүдтэй салшгүй холбоотой болоод байгаа.
Инноваци (innovation) нь зах зээл, хэрэглээнд нэвтэрсэн шинэ шинэчлэгдсэн бүтээгдэхүүн болон үйлдвэрлэл, түгээлт зохион байгуулалтын үйл ажиллагааны явцыг илэрхийлнэ. шинийг зохион бүтээх нь зөвхөн мэдлэгийн хүрээн бий болох шинэлэг зүйл юм. Харин инноваци нь бол шинэ санааг эцсийн буюу хүний хэрэглээнд нийцсэн хэлбэрт хүртлэх бүхий л үе шатуудыг хамаардаг.
Улс төр, эрх зүйн орчин
Хууль, дүрэм журмыг дагахгүй үйл ажиллагаа явуулна гэж байхгүй. Тийм учраас тухайн үйл ажиллагаа хориглох болон, дэмжиж байгаа хууль дүрмүүдийг бүгдийг нь судлан мэдсэн байх хэрэгтэй. Манай орны хувьд төрийн болон нутгийн захиргааны байгууллагаас гарсан маш олон дүрэм журам одоо мөрдөгдөж байгаа.
Архидан согтуурахтай тэмцэх тухай хууль
Улаанбаатар хотод архи сугтууруулах ундаагаар үйлчлэх, тусгай зөвшөөрөл олгох тухай журам
гэм мэт маш олон байгаа.
Соёлын орчин
Улс орон бүр өөр өөрийн соёл уламжлалтай. Бид усыг нь уувал ёсыг нь дага гэсэн зүйр үгээр ч гэсэн үүнийг аль эртнээс ухамсарлаж ирсэн. Тухай бараа бүтээгдэхүүн худалдаалж байгаа зах зээл ямар соёл байна түүнийг дагалгүйгээр амжилттай бизнес явуулна гэж байхгүй. Тухайн хүмүүсийг ертөнцийг үзэх үзэл, байгаль орчинтой хандах хандлага зэргээс эхлээд л соёл бол харилцан адилгүй байдаг.
Эх сурвалж: Маркетинг, Д.Баярмаа.